Нормативно-правова база

ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ ВИХОВАТЕЛЯ ГРУПИ ПРОДОВЖЕНОГО ДНЯ

1. Загальні положення

1.1. Ця Інструкція розроблена на підставі Кваліфікаційного довідника посад керівників, фахівців і службовців. Постанови Уряду України від 14.10.1992 № 785, наказу Міністерства освіти України від 31.08.1995 № 463/1263 і поширюється на всіх працівників даної категорії школи.
1.2. Вихователь групи продовженого дня школи призначається і звільняється з роботи наказом директора школи з числа осіб, які мають вищу або середню спеціальну освіту.
1.3. Вихователь навчальної групи безпосередньо підпорядковується заступнику директора з навчально-виховної роботи (початкова ланка).
1.4. Основне призначення посади полягає у заміні сімейного піклувальника, вихователя і нагляду за дітьми у період перебування їх у виховних групах школи.
1.5. Вихователь у своїй роботі керується навчальними програмами, розкладом, статутом школи, нормами і правилами охорони праці та техніки безпеки та цією Інструкцією.

2. Функції вихователя ГПД

2.1. Організовує і проводить позаурочну навчальну та виховну роботу в закріпленій групі, а також суспільно корисну і культурно-досугову роботу з дітьми групи.

3. Посадові обов'язки вихователя ГПД

3.1. Формує у вихованців моральні навички до навчання, праці, громадської власності і особистого майна, навички культурної поведінки.
3.2. Контролює виконання учнями режиму дня, організовує виконання домашніх завдань, проведення культурно-розважальних, оздоровчих та інших заходів.
3.3. Залучає учнів в художній, науково-технічна творчість, спортивні секції, клуби за інтересами.
3.4. Підтримує постійний зв'язок з батьками та викладачами, домагається єдності педагогічних вимог до учнів.
3.5. Планує виховну роботу в закріпленій групі, забезпечує виконання плану, бере участь у методичній роботі та підвищує свою кваліфікацію.
3.6. Вносить пропозиції щодо вдосконалення виховної роботи.
3.7. Здійснює естетичне виховання.
3.8. Вивчає індивідуальні здібності, інтереси і схильності учнів, їх сімейні обставини і житлово-побутових правові умови.
3.9. Координує свою роботу з роботою класного керівника.
3.10. Веде встановлену документацію по групі, являє адміністрації відомості про успішність і поведінку, готує характеристики на учнів закріпленої групи.
3.11. Приймає дітей від вчителів, батьків або осіб, які їх замінюють, за списком.
3.12. Домагається дотримання учнями Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, дотримання етичних норм і культури поведінки, бережливого ставлення до майна школи.
3.13. Організовує і контролює харчування дітей закріпленої групи.
3.14. Веде серед вихованців пропаганду здорового способу життя, боротьбу з шкідливими звичками, контролює зовнішній вигляд учнів і дотримання ними правил особистої гігієни.
3.15. Забезпечує суворе дотримання правил охорони праці і техніки безпеки, а також протипожежних правил.
3.16. Вилучає негайно пожежонебезпечні предмети та пристрої, сигарети, цигарки, тютюн, спиртні напої, наркотичні та токсичні речовини, доводить про це до відома заступника директора з виховної роботи в письмовому вигляді.

4. Права вихователя ГПД

Вихователь має право в межах своєї компетенції:
4.1. Самостійно обирати форми, методи виховної роботи з дітьми і планувати її, виходячи з педагогічної доцільності.
4.2. Брати участь у роботі педагогічної ради школи.
4.3. Давати обов'язкові розпорядження учням групи.
4.4. У необхідних випадках викликати від імені батьків учнів школи.

5. Відповідальність

5.1. Вихователь несе дисциплінарну відповідальність за неналежне виконання або не використання без поважних причин службових обов'язків, передбачених пунктом 3 цієї Інструкції, а також за порушення Правил внутрішнього розпорядку та статуту школи.
5.2. Дисциплінарне стягнення у зазначених випадках накладається наказом директора школи після витребування пояснень у письмовій формі та з дотриманням строків, встановлених законодавством про працю. Дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з роботи застосовується не інакше як з урахуванням думки профспілкового органу школи.
5.3. У разі вчинення вихователем аморального проступку, несумісного з виконанням виховних функцій, трудовий договір з ним розривається наказом директора школи за пунктом 8 статті 81 Трудового кодексу РФ.

6. Взаємини. Зв'язки за посадою

Вихователь групи продовженого дня:
6.1. Працює в режимі 6-годинного дня виходячи з 30-годинного робочого тижня встановленої навантаження за розкладом, затвердженим директором школи.
6.2. Самостійно планує свою роботу на кожний навчальний рік і кожну чверть.
6.3. Подає заступнику директора письмовий звіт про виконану роботу.
6.4. Отримує від директора школи інформацію нормативно - правового і організаційно-методичного характеру, знайомиться під розписку з відповідними документами.
6.5. Інформує адміністрацію про виниклі труднощі, проблеми.

6.6. Передає директору інформацію, отриману на нарадах і семінарах, безпосередньо після її отримання.

Постанова КМУ № 1121 від 05.10.09 року




КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
№ 1121 від 5 жовтня 2009 року
Про затвердження Положення про групу
продовженого дня загальноосвітнього
навчального закладу
Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Положення про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу, що додається.
Прем'єр-міністр України       Ю. ТИМОШЕНКО

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 5 жовтня 2009 р. № 1121
ПОЛОЖЕННЯ
про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу
1. Це Положення встановлює порядок утворення, комплектування та організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу незалежно від типу і форми власності (далі - група продовженого дня).
2. Під час організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітній навчальний заклад керується Конституцією і законами України, статутом загальноосвітнього навчального закладу, наказами МОН та цим Положенням.
3. Група продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу державної та комунальної форми власності функціонує за рахунок коштів відповідних бюджетів, а приватної форми власності - за рахунок коштів засновника (власника) та інших джерел, не заборонених законодавством.
4. Під час організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітній навчальний заклад державної та комунальної форми власності може надавати платні освітні послуги на договірній основі згідно з переліком платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 р. № 38 (Офіційний вісник України, 1997 р., число 4, с. 30).
5. Основними завданнями групи продовженого дня є:
  • організація самостійної роботи учнів із закріплення та поглиблення знань, умінь та навичок, набутих на уроках;
  • створення сприятливих умов для формування учнівського колективу та надання кваліфікованої допомоги учням у підготовці до уроків і виконанні домашніх завдань;
  • організація індивідуальної, групової та колективної роботи учнів;
  • організація дозвілля учнів;
  • формування в учнів ціннісних орієнтацій;
  • здійснення заходів, спрямованих на збереження та зміцнення здоров'я учнів, на їх психічний та фізичний розвиток, набуття навичок здорового способу життя;
  • виховання позитивного ставлення до суспільно-корисної праці;
  • надання допомоги батькам або особам, які їх замінюють, у вихованні учнів.
6. Учасниками навчально-виховного процесу групи продовженого дня є керівник загальноосвітнього навчального закладу, учні, вихователь та інші педагогічні працівники, батьки або особи, які їх замінюють, психолог, бібліотекар, медичний працівник закладу, а також вчителі, керівники гуртків, спеціалісти позашкільних установ і організацій, які мають педагогічну освіту.
Права і обов'язки учасників навчально-виховного процесу групи продовженого дня визначаються Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", статутом загальноосвітнього навчального закладу, правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами МОН та цим Положенням.
7. Рішення про утворення групи продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу державної та комунальної форми власності приймає його керівник за погодженням з місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого самоврядування, а приватної форми власності - за погодженням із засновником (власником).
8. Група продовженого дня утворюється за наявності:
  • необхідної навчально-матеріальної бази;
  • умов для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу;
  • умов для організації харчування відповідно до Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу.
9. Наповнюваність групи продовженого дня здійснюється згідно з наказами МОН.
10. Рішення про зменшення чисельності учнів групи продовженого дня приймає керівник загальноосвітнього навчального закладу за погодженням з місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого самоврядування.
11.Відносини між загальноосвітнім навчальним закладом і батьками або особами, які їх замінюють, з питань організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня регулюються цим Положенням.
12. Зарахування учнів до групи продовженого дня та їх відрахування здійснюються згідно з наказом керівника загальноосвітнього навчального закладу на підставі відповідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють.
Заяви про зарахування учнів до групи продовженого дня приймаються на початку кожного навчального року, як правило, до 5 вересня.
13. Група продовженого дня може комплектуватися з учнів одного класу, кількох класів (зокрема, перших або других, або третіх), кількох різних класів, але не більш як чотирьох вікових груп.
Режим роботи групи продовженого дня розробляється відповідно до Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, ухвалюється педагогічною радою і затверджується керівником загальноосвітнього навчального закладу.
14. Режим роботи групи продовженого дня повинен передбачати:
1) організацію:
  • прогулянки тривалістю не менш як одна година 30 хвилин (для учнів перших - четвертих класів);
  • харчування тривалістю не менш як 30 хвилин;
  • суспільно-корисної праці;
  • денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу, тривалістю не менш як одна година 30 хвилин;
2) виконання домашніх завдань для учнів другого класу тривалістю 45 хвилин, третього класу - одна година 10 хвилин, четвертого класу - одна година 30 хвилин, п'ятого - шостого класів - дві години 30 хвилин, для учнів сьомого класу - три години;
3) проведення:
  • спортивно-оздоровчих занять для учнів першого класу тривалістю не менш як 35 хвилин, другого - четвертого класів - 40 хвилин, для учнів п'ятого - сьомого класів - 45 хвилин;
  • занять у гуртках, секціях, екскурсій.
15. Тривалість перебування учнів у групі продовженого дня становить шість годин на день, а за наявності відповідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють, може зменшуватися.
16. Для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу, адміністрація загальноосвітнього навчального закладу облаштовує відповідне приміщення з додержанням вимог законодавства щодо охорони праці, правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних правил та норм.
17. Відповідальність за збереження навчального обладнання покладається на вихователя та інших педагогічних працівників групи продовженого дня.
18. План роботи вихователя групи продовженого дня погоджується із заступником керівника загальноосвітнього навчального закладу і затверджується керівником такого закладу.
19. Планування навчально-виховного процесу групи продовженого дня, подання статистичних звітів здійснюються відповідно до наказів МОН.
20. Оплата праці вихователя та інших педагогічних працівників групи продовженого дня проводиться відповідно до законодавства.
21. Для організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня на належному рівні керівник загальноосвітнього навчального закладу:
  • створює умови для охорони життя і здоров'я учнів, організації їх харчування і відпочинку;
  • несе відповідальність та здійснює контроль за харчуванням учнів групи продовженого дня, додержанням санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил та норм, медичним обслуговуванням, організацією навчально-виховного процесу групи продовженого дня;
  • затверджує режим роботи групи продовженого дня, план роботи вихователя, графік харчування учнів.
22. Норми та порядок організації харчування учнів групи продовженого дня встановлюються відповідно до норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2004 р. № 1591 (Офіційний вісник України, 2004 р., № 47, ст. 3107), та наказів МОН.
23. Медичне обслуговування учнів групи продовженого дня здійснюється медичним працівником загальноосвітнього навчального закладу та закладу охорони здоров'я в установленому порядку.
24. Контроль за охороною здоров'я учнів групи продовженого дня здійснюють органи охорони здоров'я.









Про обсяг і характер домашніх завдань для учнів початкової школи

Міністерство освіти і науки України (МОН)
Лист № 1/9-468 від 29.12.2001

               МіНіСТЕРСТВО ОСВіТИ і НАУКИ УКРАЇНИ
                             Л И С Т

 N 1/9-468 від 29.12.2001
                                      Міністерству освіти
                                      Автономної Республіки Крим,
                                      управлінням освіти і науки
                                      обласних, Київської та
                                      Севастопольської міських
                                      державних адміністрацій,
                                      обласним інститутам
                                      післядипломної педагогічної
                                      освіти

         Про обсяг і характер домашніх завдань для учнів
                         початкової школи

     Відповідно до Закону "Про загальну середню освіту" ( 651-14 )
з 1 вересня 2001 року розпочався перехід на новий зміст, структуру
та єдиний 4-річний термін навчання учнів початкової школи.
     Головним завданням      початкової       ланки       сучасної
загальноосвітньої  школи є забезпечення умов для інтелектуального,
соціального, морального, фізичного розвитку і саморозвитку кожного
учня,  що  реалізуються через оновлення змісту навчальних програм,
методики проведення уроку,  форм  організації  навчально-виховного
процесу, в тому числі й організації домашньої самостійної роботи.
     Основною метою домашніх завдань є: закріплення, поглиблення і
розширення знань, набутих учнями на уроці; підготовка до засвоєння
нового матеріалу;  формування в дітей уміння самостійно працювати;
розвиток їх пізнавальних інтересів, творчих здібностей тощо.
     Ефективність домашніх завдань визначається дотриманням певних
вимог до їх організації:
     - розуміння учнями поставлених перед ними навчальних завдань;
     - врахування вікових та індивідуальних особливостей школярів,
їх  пізнавальних  можливостей,   специфіки   кожного   навчального
предмета, складності матеріалу, характеру завдань та ін.;
     - формування  загальнонавчальних  умінь  і  навичок   (уміння
правильно  розподіляти час,  встановлювати послідовність виконання
завдань,  виділяти головне,  використовувати  попередньо  вивчений
матеріал, застосовувати наявні знання тощо).
     Домашні завдання   (самопідготовка)   вдома   та   в    групі
продовженого   дня  слід  виконувати  в  умовах,  що  відповідають
гігієнічним і педагогічним вимогам.
     Раціональна організація  самопідготовки  (виконання  домашніх
завдань)  сприятиме  збереженню  здоров'я  учнів,  високого  рівня
функціонального стану їх організму протягом дня.
     Особливої уваги вчителів і вихователів при виконанні домашніх
завдань  в  умовах роботи групи продовженого дня потребують діти з
ослабленим здоров'ям  та  такі,  які  внаслідок  індивідуальних  і
типологічних  особливостей  нервової  системи не можуть виконувати
одночасно завдання з іншими учнями.  Таким дітям не рекомендується
регламентувати  час на виконання певних видів робіт,  для них слід
практикувати додатковий відпочинок.
     При визначені  форм,  характеру,  змісту,   обсягу   домашніх
завдань,  методів  їх  організації необхідно враховувати специфіку
навчального предмета,  пізнавальні можливості  учнів,  їх  вольові
якості та уподобання тощо.
     У початкових класах можливі як усні,  так і письмові  домашні
завдання;  індивідуальні,  що  заохочують,  стимулюють  школяра до
навчання, пізнання, розвивають індивідуальні здібності та інтереси
дитини; групові та парні, що направлені на дослідницьку, пошукову,
аналітичну роботу, співпрацю, співдружність тощо; репродуктивного,
конструктивно-варіативного та творчого характеру.
     Домашні завдання  можна  диференціювати  в   залежності   від
підготовки   учнів,  їх  індивідуальних  особливостей  сприйняття,
пам'яті, мислення, урізноманітнюючи при цьому зміст домашніх робіт
та  їх  характер.  Доцільно  надавати  право  учням вибирати серед
різних  запропонованих  варіантів   (рівнів)   завдання   як   для
індивідуального  виконання,  так і для роботи в парах чи невеликих
групах.
     При визначенні   обсягів   домашніх   завдань   необхідним  є
врахування темпу і ритму роботи учнів,  навантаження їх навчальною
роботою цього та наступного днів, стану їхнього здоров'я.
     У 1-ому класі домашні завдання не задаються.
     У 2 - 4 класах обсяг навчального матеріалу для домашніх робіт
орієнтовно повинен становити 1/4 обсягу,  виконаного на  уроці,  і
бути  таким,  щоб  витрати  часу на їх виконання не перевищували у
2-му      класі  -  45 хв.,     у  3(2)   класі - 1 години 10 хв.,
у 4(3) класі - 1 год. 30 хв.
     Домашні завдання не рекомендується задавати на  канікули,  на
вихідні  та  святкові  дні.
     Добір завдань  для  домашньої  роботи,  інструктаж  щодо   їх
виконання  (повний,  стислий,  конкретний  тощо)  учитель продумує
завчасно і фіксує в поурочному плані - конспекті уроку.
     Домашнє завдання  може  бути  задано з предметів інваріантної
частини навчального плану,  з  будь-якого  розділу  програми,  але
тоді,  коли  його  доцільність  вмотивована.
     З основ  здоров'я  та  фізичної   культури,   основ   безпеки
життєдіяльності,  трудового навчання,  художньої праці,  мистецтва
(музики,  образотворчого мистецтва) домашні завдання,  як правило,
не задаються.
     Успішне виконання  учнями  домашніх  завдань  в  значній мірі
залежить від співпраці учителя (вихователя групи продовженого дня)
з   їхніми   батьками.  Важливо  переконати  батьків  у  тому,  що
дотримання оптимального  режиму  виконання  домашніх  завдань,  їх
посильна допомога і контроль за виконанням сприятимуть розв'язанню
основної  мети  навчальної  домашньої  роботи.   Вчитель   повинен
знайомити  батьків з основними програмовими вимогами до навчальних
предметів,  усного та писемного мовлення молодших  школярів  тощо,
повідомляти батьків про результати виконання домашніх завдань.
     Місце подачі домашнього  завдання  може  бути  на  будь-якому
етапі уроку.
     Не допускається подача домашнього завдання під час  чи  після
дзвінка на перерву,  після уроків,  оскільки воно в повній мірі не
фіксується дітьми;  учні позбавлені можливості ставити  запитання;
учитель не встигає пояснити суть завдання.
     Форми перевірки домашнього завдання можуть бути різними:
     фронтальна, індивідуальна,         колективна,         само-,
взаємоперевірка,  творча тощо.  Вибір форми контролю залежить  від
змісту, виду і мети домашнього завдання.
     Домашні завдання повинні перевірятися  вчителем  систематично
(див.  "Система  контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів
початкової школи", 2001 р.).
     Контроль та    відповідальність   за   перевантаження   учнів
домашніми  завданнями  покладається  на  заступника  директора   з
навчально-виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу.

 Заступник Державного секретаря                  Г.Г. Науменко

 "Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України",
 N 5-6, березнь, 2002 р.

Немає коментарів:

Дописати коментар